Øvelser, virker det?

Bækkenbundstræning er førstevalg i behandling af urininkontinens, også før lægen udskriver medicin eller tilbyder operation. Årsagen er, at bækkenbundstræningen er effektiv, uden bivirkninger og giver for langt de fleste gode resultater. Ud over øvelser, er behandlingen en god kombination af råd, vejledning, hjælpemidler og supplement af andre redskaber fra “værktøjskassen” (se under menuen: Behandlinger).

Superviseret Bækkenbundstræning

Superviseret bækkenbundstræning viser bedste resultater i relation til genoptræning for inkontinens. Med dette menes at en Fysioterapeut med specialviden og relevante kompetencer udfører individuelle vurderinger og  undersøgelse af bækkenbundsfunktionen. Det giver mulighed for at instruere i et træningsprogram, der er tilpasset den enkeltes behov/niveau og dermed mere effektiv/mere kvalitativ træning.

Hvor meget bækkenbundstræning skal der til?

Samlet træningstid før man kan vurdere effekten, kan vare 3-4 måneder. Flere vil dog relativt hurtigt kunne mærke effekt. Motivation er en selvsagt en vigtig faktor, for der skal helst trænes omtrent dagligt, eller mindst 3-4 gange om ugen.

Smerterpatienter

Hos patienter med smerteproblemer er det af største vigtighed, at det rette øvelsesprogram iværksættes på passende niveau. Øvelser som udspænding, afspænding, venepumpeøvelser, bækkenbundsøvelser, selvmassage, vejrtrækningsøvelser kan være relevante områder at arbejde med. Patienten vil altid få stort ansvar for, at være aktiv i behandling af smerterne. De redskaber som patienten får, skulle gerne på længere sigt gøre hende i stand til, at arbejde selvstændigt og vedvarende med problematikkerne.