Kroppen i forandring
I takt med graviditeten, sker der store forandringer i kvindens krop. Det gælder både hormonelt og fysisk. Bækkensmerter under graviditeten rammer ca. halvdelen af alle kvinder. Symptomerne kan komme når som helst, og kan give forskellige former for smerte og påvirkning af funktionen – fra lette til kraftige  symptomer. Smerterne forsvinder hos langt de fleste i løbet af de første tre måneder efter fødslen.

“Bækkenløsning”

Mange kvinder har hørt om “Bækkenløsning”, men der er faktisk ikke noget der bliver “løst”. Det er ofte de vægtbærende led i bækkenet, der giver symptomer, bland andet fordi de ledbånd, der skal stabilisere bækkenet er blødere, altså mere elastiske. Det er selvfølgelig hensigtsmæssigt i forhold til, at bækkenet skal udvides og forberedes til at barnet skal fødes.

Smerterne kan komme til udtryk lavt i lænden, over korsbenet og/eller foran ved kønsbenet. Det kan gøre ondt at udfører bevægelser og belastninger, der er asymmetriske, fx at stå på et ben (strømper på), gå på trapper eller gå stærkt. Vægtbærende belastninger er som regel de værste. Man kan betragte bækkensmerter som en slags overbelastning.

Bækkenbunden

Bækkenbunden er udfordret dels på grund af den øget belastning fra det ufødte barn og dels på grund af den øget elasticitet af vævet (hormonelt). En del kvinder kan under graviditeten oplevet urininkontinens, specielt under anstrengelse. Samtidig, som graviditeten skrider frem, vi presset mod blæren øges. Dette nedfører  tendens til hyppigere vandladninger, der er helt forventlige.

Gode studier viser, at superviseret bækkenbundstræning under graviditeten har god effekt for forebyggelse af udvikling af urininkontinens efter selv fødslen.

Lændesmerter

Lændesmerter opstår ofte som resultat af kroppens forandring med et fremadskudt tyngdepunkt (maven) og øget tyngde, der giver et kompenserende stort svaj i lænderegionen.

Mens den ene kvinde går i gennem hele graviditeten uden de store problemer, kan den anden døje med flere af de nævnte udfordringer. Årsagen til graviditetsrelaterede bækkensmerter er ukendt. Smerterne kan faktisk godt opstå meget tidligt i graviditeten, inden maven er vokset nævneværdigt. Det er ikke altid helt retfærdigt. Til gengæld kan symptomerne dæmpes med fysioterapi.

Behandling og Genoptræning

Undersøgelser viser at 1 ud af 10 gravide kvinder med smerter i ryg og/eller bækken, oplever at have behov for behandling og, at hvis man tidligere har haft ondt i lænden, har man en større risiko, for at få smerter i bækkenet under en graviditeten. Man har også fundet øget risiko for smerter i bækkenet, hvis man er overvægtig. Man kan ikke påvise at gravide, der har ondt i bækkenet har ”løsere” led end gravide uden smerter. Smerterne skyldes som sagt en øget belastning af muskler, sener og ledbånd.

Bækkenbundstræning har god effekt under og især efter graviditeten

Ved behandlingen hos mig, vil du få en grundig undersøgelse og gennemgang af kroppens forandringer. Du vil modtage behandling både i form af øvelsesterapi, eventuelt akupunktur og manuel behandling. Gode råd om belastninger og relevant træning, på et passende niveau kan være gavnligt, ligesom instruktion i anvendelse af enkelte hjælpemidler i dagligdagen kan virke skånsom for de daglige kropsbelastninger. Og så er der hele området omkring inkontinens, der altid er interessant at forebygge.

Når det er muligt, vil du kunne deltage på hold med andre gravide, der er udfordret med bækkensmerter. Her trænes med gode øvelser, der har til hensigt at stabilisere lænde-bækkenregionen og selvfølgelig inddrage den vigtige bækkenbund.