Graviditet og fødsel er en stor belastning for bækkenbunden

Ikke kun selve fødslen, men også selve graviditeten er en voldsom belastning for kvindens bækkenbund. Det er derfor vigtigt at få god kontakt til netop denne muskel både under graviditeten også efter graviditeten, uanset om man har født naturligt, eller om man har født sit barn ved kejsersnit. Det er nemlig bevist, at kvinder, der føder ved kejsersnit også oplever urininkontinens. En hormonel påvirkning under graviditeten, der påvirker bindevævet generelt til at blive mere fleksibelt, har også betydning for bækkenbunden, der  bliver “længere og blødere”. I kombination med at barnet vokser og pladsen bliver trang for de indre organer, inklusiv blæren – er udfordringen på bækkenbunden stor . Mange gravide oplever urininkontinens, især når de nyser, griner, hoster eller på anden måde anstrenger sig.

Hvor godt virker bækkenbundstræningen så?

Gode store undersøgelser viser, at det betaler sig at træne bækkenbunden allerede under graviditeten. Det mindsker graden af inkontinens efter fødslen med ca. 30%. Hos kvinder, der oplever urininkontinens efter fødslen kan bækkenbundstræning mindske problemet med 40% målt helt op til 12 mdr. efter fødslen. Den bedste effekt opnåes ved superviseret træning (altså hos en special-uddannet fysioterapeut).

Ca 1/4 af alle kvinder har forkert knibeteknik og med bare et par behandlinger med instruktion og undersøgelse, kan 80% tillærer sig god knibeteknik.

Hvad sker der under fødslen?

Under selve fødslen skal skedeåbningen udvides svarende til barnet hoved. Bækkenbunden overstrækkes op til 2,5 gange sin egen længde. Ingen anden muskel i kroppen er designet til at kunne klare så stort et overstræk. Også nerverne overstrækkes (optil 30%) og det samme gør sig gældende for bindevævshinder og ledbånd. En lang pressefase eller en lynhurtig fødsel og fx et stort barn , kan være årsag til bristninger og massiv toverstrakt væv. Vævet vil trække sig sammen – delvist i hvertfald. De første 4 måneder efter fødslen er disse strukturer “forstuvet”. Det er derfor vigtigt ikke at overbelaste underlivet unødigt, før man igen har fået god kontakt og rimelig funktion af bækkenbunden.

Hvor mange brister?

Det er normalt at kvinden brister noget i forbindelse med fødslen. Over 80% har en eller anden form for bristning – mindre eller større. Over 60 % bliver syet – mere eller mindre.

Ca 5% af alle kvinder pådrager sig en større skade under fødslen. Her involverer skaden dele af ringmusklen, der sidder ved endetarmsåbningen. Det kaldes en sphincterruptur. Det er vigtigt at kvinden bliver syet ordentligt og får god vejledning i forhold til hvordan hun skal forholde sig efter en sphincterruptur. En god genoptræning af bækkenbunden og lukkemusklen er yders vigtig. Kvinden vil godt kunne blive gravid og føde igen, men måske skal hun tilbydes et kejsersnit.

Genoptræning af bækkenbunden

Helt overordnet har 70% af alle, der træner deres bækkenbund rigtig god effekt på inkontinens (urin, afføring, luft). Træning er altid førstevalg også over medicin og kirurgi. Det er ikke helt ligegyldigt hvordan man træner.

Tilbud om genoptræning

Jeg vil efter en grundig gennemgang og undersøgelse kunne vurdere din bækkenbundsfunktion.  Herefter vil du blive sat i gang med dit personlige træningsprogram i form af grundøvelser. Grundøvelserne har til formål at styrke selv knibefunktionen i både hastighed, udholdenhed og muskelstyrke, lige præcis efter dine individuelle behov. Herefter skal der kobles funktionstræning på din træning i stigende sværhedsgrad. Man kan gå hos mig i både individuelle forløb eller til holdtræning med andre kvinder på et bækkenbundshold.